Wrap, hemla eller semla ?

Jag är så sugen på semlor. Får samma sug varje år. Men jag känner mig så seg, sjuk men endå inte. Så inte tagit tag i det.

I Sverige verkar dom ha förnyat sig lite och skapat wrap semlan och hemlan!!

Är det någon som provat ? Kan förstå att wrappen är mera praktisk om man vill äta semlan på språng. Men tycker det låter lite äckligt blir det inte bara grädde och mandelmassa ? Min kompis sa att för henne var semlan en mysbakelse som man äter hemma i lugn och ro. Inte äter på språng på stan.
Hemlan verkar mera intressant, men hur länge håller sig grädden fräsch inne i en bulle? Jag älskar vanilj bullar / doughnuts men här säljs dom mest med sylt i. Antar att det är så nära jag kommer komma en hemla.

Om jag skulle uppfinna en ny semla så skulle jag göra den som en rulltårta skivad med mandelmassa i fyllningen och grädde på toppen.

Ett annat tips för er som inte bor i ett land där man kan köpa färdig mandelmassa är att köpa ett paket med färdighackad malen mandel, blanda med vatten och florsocker=mandelmassa så gott.

IMG_4327

IMG_4329

IMG_4328-0

2 tankar på “Wrap, hemla eller semla ?

  1. Ramlade in via Maries blogg, På andra sidan Atlanten. Kul å se vad andra utlandssvenskar gör. 🙂
    Här i Norge finns inte heller mandelmassa. Jag gör egen – så här:
    400 gr skållad&skalad sötmandel
    400 gr socker
    lite vatten och evt.några droppar mandelextrakt för starkare smak

    Skålla och skala mandeln. Mal den till fint mjöl/pulver i mixer/food processor. Rör i sockret, och fortsätt mixa till en slät massa. Om det behövs – tillsätt någon/några msk vatten. Lycka till! 🙂
    Håller sig i kylskåpet (airtight container) flera månader.
    Öka eller minska mängden mandel&socker efter behov. Bara man håller 50/50-principen.

Lämna en kommentar