3 barnet- sover inte alls

Tredje barnet borde ju vara så mycket enklare. Och visst är det så mycket skönare när man slipper vara nervös HELA tiden för allt. Min enda skräck är jag ska tappa henne i trappen, eller att hon ska sätta något i halsen. Kommer fortfarande ihåg när jag lämnade BB med mitt första barn. Det var ju så galet. Skulle dom bara låta oss åka hem med en liten bebis pa armen? Utan instruktions manual. Nu har man ju som sagt lite mera koll. Med Clara matade jag ondemand, hon sov och åt precis som hon ville. Forutom att hon skrek varje kväll mellan 18-23 dom forsta veckorna var det forvarnansvart lätt. Hon skappade ett eget schema med rutiner ganska snabbt, utan att jag behovde jobba på det alls. Men sen har vi det har med nätterna. Med mina andra barn var jag ganska strikt det skulle sovas ochatas på speciella tider. Helst skulle dom sova i sin egna sang. Detta ledde till att dom ganska tidigt sov hela långa natter alldeles sjalva utan avbrott. Det var ju fantastik, och med Isak vet jag helt ärligt inte hur jag hade orkat om han inte hade sovit hela natterna.

Men varat tredje barn denna lilla primadonna, hon sover INTE pa natterna, oftast vaknar hon vid 1 tiden. Precis nar jag har somnat och sen vaknar hon igen vid 4 tiden. Sa det blir ingen djup sömn alls. Det gor mig galen har inte sovit en hel natt pa over ett ar.

Min man tycker jag ska sova lite pa dagen, men det ar liksom inte min melodi. Jag vet ju hur man gör i teorin om man vill ”sov trana” ett barn, men sen tanker jag följande ”orka halla pa dom blir ju sa stora sa snabbt”, ”snart ska vi till USA igen, sa ingen ide med Jetlag och allt att ens borja”. Ofta lagger jag bara över henne i min säng så då behover jag ju knappt vakna. Nu är hon dessutom sa stor att hon kan håll flaskan sjalv. Så jag hoppas att hon lär sig själv att sova hela natten.

2015/01/img_4324.jpg

10 tankar på “3 barnet- sover inte alls

  1. Det är tufft att inte få sova. Men du är vid en tröskel och det blir snart bättre. Jag har inte sömntränat något av mina barn, och de sover bra båda två nu.
    Tvååringen följer samma mönster som sin jämnåriga sömntränade kusin. Dvs båda har nu vid två års ålder börjat sova hela nätter (det blev gradvis bättre, så misströsta inte). Tyckte det vände vid året. Värst var det vid 9-11 månader.

    Kram

    • Hej ja så tänker jag också att det löser dig väll snart. Hon är ju våran sista be is och då vill man ju njuta så mycket som möjligt speciellt på natten 😉

  2. Åååh, vad jag känner igen mig. Mina två pojkar har alltid varit svårsövda. (VARFÖR ska man sova?) Den lille ettåringen var en riktig sovbebis de första månaders, sen vet jag inte vad som hände.. Nu är det vakna stunder på nätterna och ofta tidiga morgnar. Whaaaa.. När tar det slut tro?

  3. Halloj! Hon kanske vaknar för att hon är hungrig och litet småfuktig??
    Testa att väcka henne vid 23-tiden (då du väl egentligen själv skulle gå och lägga dig?? hmm, hmm ;-). Tryck i henne en flaska välling och byt blöja så den är knastertorr, så kanske hon sover? Det funkade i alla fall för litet mer än ett trettiotal år sedan med Cissi ;-).
    Lycka till & Stora kramar till er alla!
    ”Madame Mim”

    • Ja oftast får hon mjölk typ vid den tiden, men har inte provat det där med blöjan. Pampers har ju numera en fenomenal uppsugnings förmåga man kan ha i teorin samma blöja i typ 24 timmar.. (Inte för att jag skulle göra så)

Lämna en kommentar