Förskolan 

Här i England är ju många hemma med sina barn mycket längre en i Sverige. Den främsta orsaken antar jag är för att barnomsorg är så fruktansvärt dyrt. Så för många lönar det sig inte att jobba och lämna barnet på dagis. Då avgiften ofta är lika hög som lönen. Det blir ju oftast då mamman som stannar hemma. På ett sätt är det ju en sådan kvinno fälla. Vad händer med pensionen, karriären, den egna inkomsten och den frihet som den innebär. Jag känner många mammor som varit hemma med sina barn i 10 år!!! Nu har dom varit borta från arbetslivet så länge och har tappat både viljan och lusten att börja arbeta igen. Tror inte heller att det är särkilt bra för förhållandet om den ena är hemma hela tiden och blir helt ekonomiskt beroende av den andra.  Så det finns ju verkligen många nackdelar. 

Men samtidigt tycker jag själv att det är så härligt att kunna vara hemma. Jag njuter faktiskt varje dag som jag inte jobbar. Även om en 1,5åring är så jobbig. Alltså man har ju inte en lugn stund. Vi pysslar på här hemma, läser, ritar, bakar, läser tidningen.  Städar, tvättar och träffar kompisar. Vi sover middag tillsammans varje dag (det är typ det bästa som finns att krypa  ner tillsammans i sängen mitt på dagen och sova). Det hade jag aldrig ro till med mina andra barn då skulle jag ha egen tid eller så städade jag ! Alltså hallå vem städar när barnet sover det är ju en toppen syssla att göra tillsammans.  I bland  gör vi någon aktivitet, i dag var vi på en liten ballet/ musik grupp tillsammans, mys pys. 

Jag har ingenting emot förskolan och jag förstår hur det svenska systemet är annorlunda. 

Men personligen är jag glad att mina barn inte har behövt gå på dagis. Intressant är ju att min egna mamma var hemma i 18 år med alla oss 4 barn, vilket var ovanligt i Sverige.  När  jag var tonåring var jag typ arg på henne. Tyckte hon var flummig och borde skaffa ett jobb och att det var orättvist att jag inte hade fått gå på ” dagis” och nu är jag likadan själv. 

 Jag tror att dom flesta barn  mår bäst av att vara hemma med en förälder. Den här stressen att barn måste aktiveras och gå på hundra aktiviteter och hålla igång. Den tror jag inte alls på, den är ju påhittad för att en massa organisationer företag vill tjäna pengar, i kombination med att föräldrar tycker att det är tråkigt att bara vara hemma. Det tycker jag också ibland. Det värsta som finns är lekparken. Jag hatar lekparken, jag går aldrig dit om jag inte har sällskap av minst en annan vuxen. 

   
    
 

Lämna en kommentar